Hur gröna är elbilarna?

Det är glädjande att se alla initiativ som tas för miljön, och jag tycker det är jättebra när den gröna omställningen kan gå fort. Men man får inte glömma bort att tänka efter. De val vi gör nu måste vara hållbara på lång sikt för människor, miljön och ekonomin. Därför är jag skeptisk till att Sverige satsar så mycket på elbilar. Det känns inte helt genomtänkt.

Alla de vanliga elbilar lagrar elektricitet i litiumjonbatterier. Ett elbilsbatteri består i huvudsak av nickel, kobolt och litium. Som exempel innehåller det ledande elbilsmärket Teslas batterier 46 kilo nickel, 9 kilo kobolt och 7 kilo litium. Kobolt och litium har kallats den nya oljan, vilket syftar på att det finns mycket pengar att tjäna på dem – men också på att många människor far illa där mineralet grävs fram. Cirka 50% av världens kobolt utvinns i Kongo – ett land som knappast är känt för rättvisa arbetsvillkor. Dessutom är dessa ändliga resurser, och kommer ta slut förr eller senare. 

Ett annat problem med batterierna är att ingen riktigt vet om, och i sådana fall hur, man kan återvinna dem. De kan förstås inte bara slängas i naturen, dels eftersom de är giftiga men också eftersom de är brandfarliga om de är trasiga. Man arbetar på detta, men gamla litiumjonbatterier finns det redan högar av. Men, de är ju iallafall så himla bra för miljön, och trots allt är det vad vi måste prioritera nu, eller hur? Nja, det är inte nödvändigtvis sant. Elbilar är excellenta för den lokala miljön; bullret minskar avsevärt och mängden giftiga partiklar sjunker. Men det är inte helt givet att de är riktigt så effektiva för att minska koldioxidutsläppen som man hade kunnat hoppas.

Idag tillverkas de flesta batterierna i länder med en elmix som ofta består av en stor andel fossil el. Enligt en rapport från IVL (2017) kan det för de största batterierna ta upp till 20 år att ha “tjänat” på att ha köpt en elbil (om man kör lika mycket som genomsnittssvensken). För alla elbilar handlar det om flera års körning innan man har sparat in utsläppen genom att inte tanka diesel eller bensin, till och med för hybridbilarna.

För några år sedan skulle alla ha dieselbilar, eftersom det var så bra för miljön. De subventioneras, hyllades och såldes. Några år senare insåg man att det kanske inte alls stämmer. Nu ska dieselbilar förbjudas i Stockholms innerstad. Det vore onödigt att göra om samma misstag. Batterierna blir bättre, en batterifabrik ska snart öppna i Sverige och förhoppningsvis lär vi oss återvinna litiumjonbatterierna och kanske blir till och med arbetsvillkoren i Kongo bättre med tiden. Men låt oss undersöka alternativen också, innan vi lägger alla ägg i samma korg.

Kanske skulle vätgasbilar kunna vara en grej? Eller en helt ny sorts infrastruktur för kommunikationer? Eller något helt annat. Nu känns det som att man valde första bästa alternativ, gjorde det häftigt och gick raka vägen på det spåret, utan att riktigt stanna upp och reflektera.

 

Skribentfoto: Anna Törnström

Agnes Eriksson

Skribent Radikalt Forum

 

Du läser Radikalt forum.

LUF Storstockholms medlemstidning.

Radikalt liberala sedan 1968

Du kanske också gillar: